Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
23.7.2008, Jan Vítek, aktualita
Minulý týden měl CEO Intelu, Paul Otellini, prohlásit o procesorech Intel Atom: "Zabýváte se něčím, co by většina z nás ani nepoužívala." Tato poznámka pozvedla lidem obočí, protože je všeobecně známo, že tyto procesory zaznamenávají velký...
Evolve | 25.7.200813:15
trochu se mi nezamlouva vize zze od teto chvile vsichni rezignujeme na vykon pocitacu a zustaneme u aktualnich vykonu s nizkou spotrebou. Ne snad ze by to nebylo dobre pro ekologii ne snad ze by to dobre nesplnilo dnesni pozadavky ale kde nechame budouci vyvoj ?, pokud vsechny domaci pocitace casem nahradi eee box a eee pc tak to asi bude moci temelin zavrit nadobro. To je fajn, ale jde o to ze se tim vyvoj software pocitacu muze dost razantne zpomalit a cile ktere dnes zname jako rozpoznavani reci v realnem case, dokonala virtualni realita a umela inteligence a cile ktere na techto budoucich zakladech stoji a ktere jeste ani nezname uz naveky zustanou pohrbene pod nahrobkem s napisem ­"my nechceme vykon ­- chceme eee pc­" ... to by byla myslim skoda ...nerikam ze tychle pidipocitace nejsou dobre na to na co jsou urcene, to asi jsou, ale take bych varoval pred zatracovanim ­"vykonnych desktopovych pocitacu­" jako hlavnich stabilnich domacich IT reseni ­- protoze vyvoj teto oblasti by se opravdu nemel zastavit. I bill gates tvrdil sveho casu ze 640kb ram je tak obrovska kapacita a s rezervou musi stacit kazdemu na cokoliv pokud programuje s rozmyslem a ne jako prase. Zjevne nemel pravdu, patrne si tehdy nedokazal predstavit jak mnohaurovnova abstrakce zvedne v softwaru naroky na hw zvedne a soucasne do jakych urovni pozvedne moznosti pocitace. pritom abstrakce je bezesporu dobra vec protoze programatorum umoznila snadno realizovat skutecne velmi slozite ulohy tim ze se kazdy mohl plne soustredit jen na svuj maly dil a tak jak software vypada dnes a jak je univerzalni modularni v techto dnech, by na tech 640kb opravdu vypadat nemohl i kdyby se toho chopil sebelepsi programator. Zrovna tak je to s vykonem dnesnich pocitacu a podobou dnesniho software ­(ktery jiste nerekl posledni slovo­), ve vyvojove krivce je to co umi pocitace dnes uplne prd ve srovnani s tim co mohou dokazat diky vykonemu mozku za deset let, pokud ovsem ... pokud ovsem nezradi samotny trh, pokud nezradi spotrebitel a neztrati o vykon zajem. Znovu opakuji, tohle by mohla byt opravdu skoda.
Odpovědět0  0
Tankista | 24.7.200814:37
a třeba to bude mit i pozitivni dopad na hry, protože by se výrobci mohli zaměřit zpátky na hratelnost místo na graficke zpracováni ...
Odpovědět0  0
Mark56156 | 25.7.20080:50
ale to uz se davno deje ... staci se jen umet divat kolem sebe ... takovym hram se rika ­"causal games­" a jejich oskarem je soutez Independent Game Festival ... IGF , vychazi odtamtud skvele nenarocne gamesky s navykovou hratelnosti. Znas DARVINIA ?
Odpovědět0  0
Mark165 | 25.7.20080:54
oprava : darwinia ... a jeste prihodim odkaz ­-­-­- www.igf.com, ale jsou tam samozrejme dalsi kousky ruznych zanru . vsechny nenarocne a hratelne jako krava.
Odpovědět0  0
Tankista | 25.7.200818:22
tak to jsem vůbec netušil že něco takového je, díky za odkaz
Odpovědět0  0
MartinX | 24.7.20089:19
Tento prispevok pisem na MSI Wind. Aj ked mam doma plnohodnotny notebook ­(Thinkpad R60­) a desktop, na bezne veci ako mail a internet je MSI Wind bohato dostacujuci. Oproti R60, ktora vazi skoro 3 kila je cca. 1 kilovy Wind neporovnatelne lepsi z hladiska prenositelnosti.
Odpovědět0  0
Tuwok | 25.7.20080:47
vyborne prosim o malou recenzi .. zajimalo by mne jakou ma ten notebook realne vydrz na integrovane baterie. diky. Mam jej objednany uz asi mesic ale nez skutecne dorazi asi si jeste hodne dlouho pockam a do te doby mozna objednavku preklopim na dell mini inspiron, gigabyte m912 nebo nejaky jiny kousek :­-)
Odpovědět0  0
Karel_V (15) | 24.7.20087:57
Všechny příspěvky nahoře jsou pravdivé.
Sám patřím do kategorie, kdy mám P4­-2,8GHz s 2GB_RAM na I848 a v co nejbližší době plánuju přechod na C2D­-2,4GHz s 3GB_RAM na P35. Důvody? DivX + domácí video, uživatelské databáze, Foto ­(Corel + grafika + DTP­). No na ATOMu navo VIA­-C7 bych dřív zešedivěl, než něco udělal. Ergonomie práce nevyjímaje ­- rozhodně se při práci nechci hrbit u laptopu.
V čem považuji VÍTR ­(MSI­), EEE ­(ASUS­), a jiné za užitečné, že mi umožní stáhnout soubory z kamery a foťáku a přidat k nim prvotní informace, popř. se podívat na TV nebo DVD ­(přes USB­), nebo vyfocené, či natočené záznamy, lehké kancelářské práce nevyjímaje ­(Word, Excel, e­-mail­).
* * * * *
Přestože ekonomy nemám rád ;­-­) , mají jednu skvělou teorii ­- LONG­-TAIL ­(dlouhý ocas­).
Budeme­-li mít graf ­- závislost ceny PC na výkon PC, uvidíme, že tato závislost je exponenciální ­- nabušené PC je několikanásobně dražší, než průměrný kousek, přičemž závislost je ­"exponenciální­".
LONGTAIL platí pro auta, spotřební elektroniku, hudební průmysl, obecně pro spotřební zboží.
Druhá věc je proklínaný MOORŮV ZÁKON o narůstání výkonu počítačů.
Závěr1 = x486 ­[ ;­-­) ­] stála v roce 1995 až 80 tisíc Kč, dnes stojí 800 Kč.
Levné zboží si může dovolit daleko více lidí, než to drahé. Tedy se ho bude prodávat více ­- a to je osud ATOMu a dalších elektronických věciček.
Jednoho se výrobci PC bát nemusí: že by se velmi levné PC staly hlavním PC v domácnosti. Spíše to bude druhé PC buď na služební cesty nebo třeba na dovolenou.
Odpovědět0  0
dotu000 | 23.7.200820:57
Malý, lehký a úsporný netbook je přesně to co spousta lidí reálně potřebuje, včetně mne. Už před lety jsem si ya dost nehorázné peníze pořídil subnotebook ­(do 2 kg­), protože tahat všude více se mi nechtělo a malé alternativy jako PDA a pod. byly moc titěrné a ­"přetechnizované­" a výrobci zapomínají je dodávat s ořezávátkem na prsty ­(mám HTC Kaiser s jeho pidi klávednicí, ale platí to i pro dotykové displeje­). Velké stabilní počítače pro hraní her nebo pro ­"seriózní náročnou práci­"? Kdo má na to čas? Neno kolik lidí to potřebuje? To máte jako auta, také tu a tam vidíte autobus, kamion nebo formuli, ale přesto v počtech ­(ne v zisku výrobců akecech fandů­) hrají prim malá osobní auta.
Odpovědět0  0
Mark1561 | 25.7.20080:44
mam uz sveho linuxoveho msi wind ... tehdy jsem ho jeste v predobjednavce koupil za 9200,­- i s dani .. od te doby podrazil kvuli obrovskemu zajmu a nedostatku na skladech. ale to se doufam do konce roku zase spravi. Mozna bude driv lepe dostupny ten jeho klon od mivvy
Odpovědět0  0
Mark165 | 23.7.200816:34
microsoft problem s nenazranosti vist vyresi tak ze bude tlacit vyrobce do vyvoje a implementace grafickych akceleratoru do netbooku ­(s tim ze jim da nejakou slevu na visty ... znate to, totez v pripade operacnich pameti jejichz cena pujde postupne dolu a za pul roku uz vistam vyhovi svoji velikosti za minimalni cenu­), drive ci pozdeji se objevi nejake superusporne reseni od ati nebo nvidia a to bude jako delane pro visty i pro netbooky, druhou otazkou vsak je cena OS ... microsoft bude chte nechte muset jit s cenou oem windows poradne dolu protoze malo kdo chce vyplaznout dva tisice navic za notebook ktery by ho jinak stal jen 6000,­- korun. Tady je pro linux skutecne veliky prostor. Windows budou uz za par let prodavany za nejakych 800,­- OEM, protoze pokud ne ... linux tento trh obsadi coz se mu ostatne dost dari. Vezmete si treba dodavku MSI Wind do velke britanie, polovina s linuxem druha polovina s drazsimi windows ... linuxove z pultu zmizely okamzite ­(lhostejno jaky operacni system si tam nakonec sikovni uzivatele nechali­) zatimco ty s windows jsou stale na klade a malo kdo o ne stoji. Pristi dodavka MSI Wind ma byt uz v pomeru 2:1 ve prospech linuxu.
Odpovědět0  0
Stanislav2 | 24.7.20081:42
Jj, MS holt bude muset přehodnotit politiku. Myslím, že když hodí nižší ceny, může se udržet zas nějaký ten pátek na výsluní, a to díky obrovským prodejům co se počtu týče. A dovolím si to zobecnit: nastává doba krize softwaru, kdy *běžnému* uživateli nemají výkonnější počítače co nabídnout. Podle mého chybí jakékoli povedenější programy umělé inteligence, které by dozajista spořádaly jakýkoli výkon, a zároveň měly smysl.
Odpovědět0  0
Karel_V (15) | 24.7.20088:44
Přesně. Chce to pracovat na hlasovém ovládání PC. Nabízí se otázky:
- zdali na SW na HW platformě,
- zdali začít fonetickými ­(slovanské jazyky, hindština­) nebo nefonetickými řečmi,
- a zdali instrukční sada x86 je to pravé ořechové pro rozpoznávání řeči.
Nejvyšší čas na to, abych písař psal dopis či knihu mikrofonem anebo klávesnicí.
Odpovědět0  0
Pavel Boček (403) | 24.7.200810:02
O MS je napsaná zajíavá aktualita, bohužel databáze je zase asi nějak rozmrzelá a nic nezobrazuje :D Doporučuji počkat a pak si počíst o taktice MS...
Odpovědět0  0
afsdf | 23.7.200816:24
Za to všechno patří náš dík projektu OLPC ­(one laptop per child­) ktery si dal za cil vyrobit stodolarovy notebook pro rozvojove zeme a ktery zpusobil vynucenou reakci intelu a dalsich firem ­(ktere se jej pokusili zdiskreditovat vlastnimi resenimi­) tim se nastartovalo cele odvetvi netbook pocitacu. Presto ze toho intel asi nyni poradne lituje, uz s tim nic nenadela. Lavina se sune. Myslim ze mohu rici, ze sam počítač kteý z projektu OLPC vzešel neuspěl, ale projekt OLPC bez pochyby uspěl naplněním svých cílů, nehledě na to že je nyní budou naplňovat všichni taiwanští výrobci na které so jen vzpomenete :­-)
Odpovědět0  0
Mark165 | 23.7.200816:17
intel i amd se boji tohoto trhu. Intel do toho vlitnul po hlave a ted toho lituje ... dodavky atomu brzdi jak to jen jde protoze poptavka po nich je ohromna a rizika ztraty zisku z prodeje drazsich procesoru jsou do budoucna hrozive obrovska. Predevsim intel je patrne zdesen z toho ze nastupuje argument nikoliv vykonu ale nizkonakladove vyroby coz je aspekt na ktery intel dosud nevsadil a neumi se v tom pohybovat. Tady kraluji VIA a podobni. Nicmene doufam ze VIA nezaspi a dokaze trh ktery intel a amd opousti bez boje dokonale obsadit s necim co rozbije atom :­-)
Odpovědět0  0
Gzur | 23.7.200821:56
VIA Nano spoločne s IGP nV majú pekne našlápnuto aby ho dokázali rozbiť.
Len ako vidno modrý si to nenechajú páčiť a robia všetko preto aby to IGP nV dostal Atom.
Takže uvidíme.
Odpovědět0  0
MasterPJ | 23.7.200816:15
Pravda, vykonne PC budou potreba stale. Ale z okolnich lidi co znam ­(mysleno vseobecne­) potrebuje na praci ci na hrani her vykonny pocitac maximalne 1­/10. Ostatni nehraji, surfuji, poslouchaji hudbu, koukaji na filmy, a tem staci maly, nenarocny notebook s prijemnou klavesnici, nic vic.
Pro graficka studia, navrharska a vypocetni strediska je vykon nutnosti, pro ostatni nikoli.

Tak to vidim ja. A cim vice bude klasicky software uspusobovan tomuto trendu, tim vice bude ­"chut­" po vykonnych PC ubyvat.
Odpovědět0  0
wrah (108) | 24.7.20088:42
Přesně tak. Minimálně 90% lidí má výkonný počítač proto aby ho mělo. ­(Na druhou stranu má cenu kupovat pomalý krám, když je cenový rozdíl minimální? X násobek výkonu za 30­-50% ceny navíc..­) Pravda, mluvím tak trochu sám proti sobě, protože jsem jeden z těch kdo umí vytížit prakticky jakýkoliv stroj, ale to snad každý kdo dělá cokoliv v oblasti grafiky a videa. ­(Ostatně i složitější zpracování audia žere hodně procesor..­) Na naprostou většinu práce stačí s ohromnou rezervou počítač z doby před 4­-5ti lety. Jen co se týká notebooků ­(a hlavně těch malých­) tak tam mi dost nesedna právě klávesnice, ale v době kdy obyčejné stojí s bídou něco přes 100 kč, ­(a myši také­) tak není problém mít doma, v práci a případně na chalupě myšku a klávesnici, zapojené jsou během momentu. A vlystní klávesnici na NTB používat jen v nouzi, třeba ve vlaku..
Odpovědět0  0
gaDzin (11) | 23.7.200814:05
.. konecne revoluce a stary struktury by zacali pomalu odpadavat? Jedine dobre, lidi nepotrebuji kazdy 2 roky novy superdelo za nekrestansky penize. Lidi potrebuji neco, co jim bude k uzitku a bude poskytovat to co potrebuji za rozumny penize a energeticky to nebude mala pekarna. To by meli videt vyrobci, pak budou mit i marzi, jenze oni vidi jen marzi, vykon , marzi, vykon
Odpovědět0  0
Mungo (8) | 23.7.200814:49
Podle mě nebude změna nijak brutální. Vzhledem k tomu, že nezanedbatelná část populace si ráda občas zahraje nějakou tu gamesu, budou výkonná a náročná PC stále potřeba:­) Jen se přestanou používat k práci.
Odpovědět0  0
rebit03 (25) | 23.7.200815:51
no nevim..já potřebuji výkonné pc na práci a né na hry
Odpovědět0  0
thomas.007 (40) | 23.7.200817:46
Ono záleží na jakou práci, v knihovnách, na úřadech u přepážek, v obchodech na pokladnách atd. potřebují pustit leda tak Office, internet nebo načíst ráno databázi...u mě v práci bych s tím taky nehnul ­(SolidWorks...)
Odpovědět0  0
Mark1566 | 24.7.20089:02
no u nas na urade OpenOffice ... ale jinak souhlas, myslim ze prave tyto pocitace jsou jako delane pro statni spravu a firmy ... myslim tim ted desktopove varianty platformy ATOM a platforem VIA nikoliv mininotebooky jako takove , ackoliv i ty jsou na poradach velmi prakticke ­- dosud vsak zde kraloval Sony Vaio a jak se zda brzy sony skonci žně....
Odpovědět0  0
shinigami (76) | 23.7.200816:07
Marzi z Atomu ma hlavne Intel, osekany cip, levna vyroba, vysoky provize, co chtit vic. Pritom treba s AMD Geode se takovyhle hracky daly stavet uz davno, jen se ted holt marketingu povedlo vnutit lidem, ze to chteji...

Co se superdel tyce, ono se dneska pomalu tezko kupuje neco jinyho, kdyz kombo MB + dualcore CPU + 4GB pameti poridite pod 5 litru;­). Samozrejme, poridite sestavu i za 100000, ale beznym uzivatelem nevyuzitelny vykon uz je skoro zadarmo.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.